Droga ekspresowa S3 to jedna z kilku ważnych tras łączących północ naszego kraju z południem. O ile trwające od kilku lat remonty na S3 potrafią skutecznie spowolnić ruch, to jednym z ważniejszych punktów przyprawiających kierowców o zawrót głowy, jest końcowy odcinek trasy między Szczecinem a Wolinem. Droga S3 została poddana przebudowie i obecnie najbardziej gorącym punktem jest węzeł Szczecin-Kijewo, gdzie nadal trwa remont.
Jeśli wybierasz się nad morze ze Szczecina, przejazd S3 jest najlepszym rozwiązaniem. W szczytowych momentach sezonu mogą pojawiać się korki, które np. wynikają z kolizji czy wypadków drogowych. Dlatego wybór trasy alternatywnej mimo wszystko może być ciekawym rozwiązaniem.
Warto jednak pamiętać, że istnieje trasa alternatywna, która każdego roku jest mocno rozbudowywana i rzadko kiedy, wręcz okazjonalnie, można tam trafić na korek.
Jak sprawdzić natężenie ruchu na drodze S3 w kierunku morza?
- Google Maps – https://www.google.pl/maps/ : umożliwiają nie tylko zaplanowanie trasy ale sprawdzenie natężenia ruchu. Wyświetlane jest ono kolorami: brak oznacza praktycznie zerowy ruch, zielony kolor, droga jest uczęszczana ale bez żadnych opóźnień (przejazd poszczególnych użytkowników map porównywany jest z szacowanym czasem przejazdu na podstawie ograniczeń prędkości), kolor czerwony oznacza duże natężenie ruchu, które może wpłynąć na czas przejazdu, jednak jeszcze nie oznacza korków, dopiero kolor czarny oznacza poważne utrudnienia w ruchu.
- Mapy Google wybór trasy: mapy Google, jeśli oznaczymy punkt startowy i końcowy, pokażą nam nie tylko drogę i czas przejazdu, ale w miarę potrzeby zaproponują przejazd inną trasą, zwykle szybszą, nawet jeśli nie jest to droga główna lub autostrada. Wielokrotnie przejeżdżałem przez różne wioski, nadrabiając kilka kilometrów ale jadąc płynnie do przodu.
- Traffic NaviExpert – https://traffic.naviexpert.pl/korki/
- Mapa Targeo – https://mapa.targeo.pl/
- Yanosik: aplikacja na telefon, która nie tylko pokazuje bieżące kontrole policji, ale przede wszystkim posiada system nawigacji, który w niczym nie ustępuje mapom Google (a do tego pokazuje wyraźnie ograniczenia prędkości). Yanosik podobnie jak mapy Google pozwala na wybór optymalnej trasy dojazdu i pokazuje natężenie ruchu.
Mapy Targeo należą do jednych z najkdokładniejszych w Polsce. Bardzo szybko wykonywane są aktualizacje, np. po wybudowaniu mostu czy nowego skrzyżowania od razu obiekt widoczny jest w mapach. Dodatkowo zapewniają bardzo dokładną numerację, której nie uświadczysz w Google Maps.
Bardzo interesującym serwisem jest: www.gddkia.gov.pl/lista-utrudnien gdzie znajdziemy, m.in. listę kamer (w tym na trasie S3) oraz informacje o aktualnych remontach. Informacje dot. wszystkich dróg w kraju.
Mapy Google – porównanie przejazdu przez Stepnicę oraz drogą S3 w kierunku morza.
Podczas planowania trasy przejazdu warto patrzyć na jej czas oraz długość trasy. Jak wspominałem w opisie wyżej, niektóre trasy są dłuższe ale czasowo w godzinach szczytu możemy wyjść na tym znacznie lepiej. Przykładowo (j/w) trasa przez Stepnicę jest 3 km krótsza, a dodatkowo przy dużym natężeniu ruchu, zyskujemy spory zapas czasu. Ale to nie jest ekspresówka, co oznacza, że jedziemy wolniej (około 50-90 km na godzinę)
Pomoc, dot. aktualnego stanu dróg, natężenia ruchu itp. uzyskacie także korzystając z popularnych grup w serwisie Facebook, np.:
Trasy alternatywne nad morze
Nad morze, a dokładnie do Wolina, możemy dojechać ze Szczecina całkowicie pomijając S3. Droga wprawdzie prowadzi głównie przez zabudowania, ale w kryzysowej sytuacji może okazać się najlepszym wyborem. Najpopularniejszym objazdem S3 jest jednak odcinek od Goleniowa, gdzie także na samej trasie znajdziemy znaki informujące o drodze alternatywnej nad morze.
Powrót z nad morza lub wyjazd nad morze: trasa przez Stepnicę – najbardziej popularny objazd w obu kierunkach. Rzadko kiedy pojawiają się tu utrudnienia w ruchu, ale trzeba pamiętać, że jest to trasa przez mniejsze miejscowości. Jednak od wielu lat sukcesywnie remontowana i poszerzana. Czy warto? Jeśli tylko na S3 natężenie ruchu świeci na czerwono (w większości) lub na czarno, a Stepnica świeci na zielono – wybierajcie alternatywę.
Powrót z nad morza – trasa przez Parłowo/Ostromice: to nie jest alternatywa idealna, ale może uratować nas, jeśli tuż za Wolinem zaczyna się korek na S3 (dwupasmówka). W Ostromicach wracamy na S3 (wjazd na S3 jest kawałek za estakadą, w stronę Goleniowa).
Powrót z nad morza lub wyjazd nad morze: ostatni odcinek S3 – do/ze Szczecina przez Pucice i Dąbie, zjazd w Goleniowie: to w zasadzie objazd, który umożliwia przejechanie drogi nad morze (i z powrotem) z całkowitym pominięciem S3, jeśli przejedziemy dalej przez Łozienice i np. Krępsko.
Powrót z nad morza lub wyjazd nad morze z/do Szczecina przez Pucice i Dąbie, zjazd na Kliniska: w tym wariancje za Kliniskami Wielkimi wjeżdżamy na S3 na wysokości Pucic, a nie jak wcześniej przed samym Goleniowem.
Trasa z pominięciem S3:
I to co opisane jest wyżej, jadąc przez Krępsko i Łozienice w kierunku morza, dojedziemy do Stepnicy i Wolina. Jeśli wracamy z nad morza, kierujemy się w stronę Klinisk i Załomia. Całkowicie pomijając przy tym drogę ekspresową numer 3.