Cel gry:
Dwóch graczy rywalizuje ze sobą. Grasz białą bilą na kolorowych, aby wbić je do łuz. Jeden gracz gra na „połówce” (kulki 9-15), drugi na „pełnym” (1-7). Kiedy wszystkie bile gracza zostaną wbite, może on zagrać czarną bilą (bilą 8). Jeśli zatonie prawidłowo, wygrywa.
Początek gry:
Kolorowe kule bilardowe są wbudowane w trójkąt i powinny się stykać. Pierwsza kula trójkąta leży na podstawie, czarna kula leży za nią w środku trójkąta. W dwóch tylnych rogach znajduje się półtora pełnego.
Biała bila jest rozgrywana na kolorowe bile z kortu głównego (zazwyczaj oznaczonego „head spot”). Jeśli przynajmniej jedna kolorowa bila zostanie wbita do łuzy, gracz otwierający może kontynuować grę. W każdym razie przydział bil połówkowych lub pełnych następuje dopiero po pierwszym strzale z następną bilą, która jest prawidłowo wbita. (Np. jeśli w pierwszym strzale wbita jest tylko połowa, gracz nadal może dostać fulla, jeśli następnie poprawnie wbije fulla jako pierwszy.)
Jeżeli podczas rzutu otwierającego nie wpadła żadna bila, ale przynajmniej cztery kolorowe bile dotknęły poduszki, przeciwnik kontynuuje grę z aktualnej pozycji. Jeśli w pierwszym strzale nie wpadnie żadna piłka i mniej niż cztery kolorowe wpadną w bandę, przeciwnik może również zdecydować się na odbudowę i zacząć od nowa.
Jeżeli biała bila zostanie wbita w pierwszym strzale, przeciwnik rozpoczyna swój strzał z kortu głowy (na ogół z linii głównej, tj. z miejsca na głowę lub z pozycji na prawo lub lewo od niego) i nie może skierować bili, która jest w korcie głowy (tj. w ćwiartce stołu między punktem głowy a szyną głowy) („poprawa pozycji swobodnej w polu głowy”).
Zmian / faule:
Jeśli prawidłowo wbijesz jedną z własnych bil do łuzy, możesz kontynuować grę.
Przeciwnik wchodzi do gry, gdy:
- żadna z twoich własnych bil nie została wbita
- ogłoszona kulka nie wpada do zamierzonej łuzy
- (tzn. w ogóle nie wbity lub w złej kieszeni) lub
- został popełniony faul
Faul ma miejsce , gdy:
- biała bila w ogóle nie dotyka żadnej innej bili
- Biała bila najpierw trafia w piłkę przeciwnika
- (lub na czarnym, jeśli masz jakieś własne kule po lewej)
- biała bila wpada do kieszeni
- po pierwszym kontakcie między białą i kolorową piłką
- żadna piłka nie dotyka poduszki ani nie jest zatopiona
Faulem jest również niepoprawne oddanie strzału – zwłaszcza jeśli:
- bili nie tylko czubkiem kija (na czubku kija)
- wchodzi w kontakt (w tym dotykanie palcami, ubraniem itp.)
- biała bila zostaje dotknięta dwukrotnie podczas rzutu
- dowolna kolorowa kula na stole poza pchnięciem
- jest dotykany (czy to kijem, czy częścią ciała itp.)
- każda piłka jest nadal w ruchu w momencie kopnięcia
- Co najmniej jedna noga nie leży na ziemi podczas pchania
- każda piłka odbija się od stołu
Jeśli został popełniony faul, to nie tylko kolej na przeciwnika, ale może on położyć białą bilę w dowolnym miejscu na stole „jako kara” i kontynuować grę stamtąd w dowolnym kierunku („swobodna poprawa pozycji na całym stole „) .
Jeśli prawidłowo zatopisz kulę bilardową, a następnie zechcesz pozwolić przeciwnikowi wejść do gry ze względów taktycznych, musisz to wyjaśnić przed oddaniem strzału , ogłaszając „ bezpieczeństwo ”. Po strzale bezpieczeństwa przeciwnik zawsze wchodzi do gry. Jeżeli aktywny gracz nie zadeklarował bezpiecznego strzału, musi kontynuować grę, jeśli prawidłowo wbił bilę do łuzy.
Przegrana gry:
Gra jest przegrana, jeśli:
- czarna bila („ósemka”) jest wbita, chociaż są też inne
- własnych piłek leży na stole
- ósemka jest wrzucana do innej kieszeni niż zapowiedziana
- ósemka zostaje wbita z faulem (np. jeśli biała bila zostanie wbita w tym samym czasie lub jeśli jako pierwsza zostanie zagrana bila przeciwnika)
- ósemka zostaje wbita do łuzy strzałem kombinowanym , tj. dotyka innej bili, zanim wyląduje w łuzie lub ósemka wylatuje ze stołu