Zasady gry w bilard
Bilard bilardowy ma najróżniejsze warianty , w tym m.in. 10 kul, 3 kule, pula artystyczna, pula bankowa, jedna kieszeń, obrót, nożownik lub tryllard. Szczególnie dobrze znane są gry na 8 i 9 piłek oraz wariant 14/1 , dlatego chciałbym przedstawić Wam te trzy gry bardziej szczegółowo:
8 zasad dotyczących piłek
- W puli najbardziej znane są zasady gry w bilarda w grze 8-ball: tutaj „połowa” i „pełna” piłka muszą znajdować się w tylnych rogach, a środek musi być zajęty przez czarną ósemkę.
- Następnie grasz ze swoim przeciwnikiem, aby zobaczyć, kto ma pełne bile (1-7), a kto połówkowe (9-15). Mówisz, która piłka powinna być umieszczona w którym dołku; to samo dotyczy ósemki na końcu. Ponadto po rozpoczęciu meczu nadal masz wolny wybór, kto gra na pół piłki, a kto na wszystkie piłki.
9 zasad dotyczących piłek
- 9-Ball jest nieco inny, ponieważ na stole bilardowym znajdują się tylko bile jeden do dziewięciu i obaj gracze je wbijają.
- Konstrukcja ma kształt rombu, tak że jeden znajduje się z przodu, a dziewiątka z tyłu.
- Gra toczy się zawsze do najniższego numeru na stole, chociaż nie ma znaczenia, czy kolejna kulka wpadnie do łuzy pośrodku.
- Ogólnie obowiązuje następująca zasada: Kto pierwszy wbije dziewięć, wygrywa – ten, kto fauluje trzy razy z rzędu, przegrywa.
14/1 zasady
14/1 (endless) jest jednym z najstarszych typów bilarda i kieruje się bardzo prostą zasadą:
- Każda piłka liczy się jako jeden punkt i nie musi być rozgrywana w określonej kolejności.
- Pierwszy, który zdobędzie określoną liczbę punktów (np. 75 lub 100) jest zwycięzcą. W tym celu należy ogłosić każdy strzał. Faule powodują odjęcie punktów, trzy faule z rzędu nawet za 15 punktów minus.
- A jak zdobyć 100 punktów, jeśli na stole jest tylko jedna kula? Bardzo proste: wszystkie inne kule budujesz z powrotem jako trójkąt – tylko bez głowy. Te, które pozostały z ostatniego ruchu i kij, pozostają tam, gdzie są. I możesz kontynuować.
Mówiąc o przejściu dalej: Oczywiście w bilard nie gra się tylko w wersji bilardowej i zgodnie z bardzo oficjalnymi zasadami. Poniżej przedstawię zatem kilka modyfikacji lub zupełnie inne opcje .
Zasady gry w bilard
Większość zasad gry w bilard powstała, ponieważ gracze nie znali oficjalnych zasad – w myśl zasady „po prostu będziemy grać tak, jak nam najbardziej odpowiada”. Albo dlatego, że możesz za jego pomocą rozciągnąć grę na automatach bilardowych w pubach. Ponieważ na przykład nieprawidłowo wbite bile nie mogą być po prostu wyjęte z łuzy, jak ma to miejsce w przypadku „prawdziwego” bilarda.
Ale bez względu na to, jak ją przekręcisz: Z reguły zasady pubu (tutaj dla bilarda) sprawiają , że gra jest bardziej złożona i dłuższa . Warto więc wypróbować je dla zabawy. Jednak na dłuższą metę frajda z gry oficjalnymi wariantami jest większa niż w przypadku sportów pubowych .
7 najważniejszych zasad bilardowych w grach pubowych:
- Zasada 1 : Gra ośmiu odnosi się do bardzo szczególnej kieszeni. Nieważne, ile to zajmie. (Dla porównania, oficjalna zasada pozwala na wybranie ósemki i ogłaszanie jej dla każdego strzału.)
- Reguła 2 : Biała bila może być umieszczona w headboxie tylko po faulu i musi być skierowana na lub poza linię główkową. (W tym momencie oficjalną zasadą jest to, że bilę można umieścić w dowolnym miejscu na stole i można zagrać dowolną bilą.)
- Zasada 3 : Nie musisz ogłaszać, którą bilę chcesz wbić do której łuzy. (Oficjalna zasada jest taka, że musisz wyraźnie ogłosić każdy pocisk, losowe trafienia się nie liczą.)
- Zasada 4 : Pierwsza wbita piłka reprezentuje przypisanie grup kolorów „połowa” lub „pełna”. (W Oficjalnych Zasadach masz większy wybór po przerwie otwierającej, ponieważ liczy się tylko pierwsza poprawnie wbita bila.)
- Zasada 5 : Jeśli biała bila znajduje się tuż obok poduszki, można ją przesunąć trochę dalej. (Zgodnie z Oficjalnymi Zasadami nie ma prawa przesuwać bili, więc musi pozostać na poduszce).
- Reguła 6 : W tym przypadku nie uważa się za faul, jeśli po zetknięciu się bili białej i kolorowej, żadna z bil nie dotknie poduszek. (Zgodnie z oficjalnymi zasadami ta okoliczność jest faulem i jest karana swobodnym umieszczeniem bili białej.)
- Zasada 7 : Zakaz akcji bezpieczeństwa, przeciwnik nie może wykonać ruchu bez twojej winy. (Zgodnie z oficjalnymi zasadami możesz powiedzieć „Bezpieczeństwo”, co daje przeciwnikowi zwrot. Jest to pomocne taktycznie, na przykład, jeśli biała bila jest dla Ciebie niekorzystna po wbiciu ostatniej bili.)
W zasadzie zasady pubu również można modyfikować, więc nie ma stałego przymusu grania dokładnie w te warianty. Są to jednak wyraźnie jedne z częściej stosowanych „wariantów alternatywnych” w bilardzie bilardowym.
Wyjaśnienie zasad snookera
W snookera grasz 15 czerwonymi piłkami, które są ułożone w trójkąt przed startem. Dodatkowo jest biała kula i sześć kolorowych kulek, które liczą się do różnej liczby punktów:
Uwaga : użytkownicy mobilni mogą przesuwać stół od prawej do lewej!
Zabarwienie | Zwrotnica |
---|---|
gelb | 2 |
Zielony | 3 |
braun | 4 |
blau | 5 |
róża | 6 |
schwarz | 7 |
- W trakcie gry zawsze musisz wbić czerwoną bilę, zanim zmienisz ją w kolorową.
- Sumujesz uzyskane punkty – i odkładasz kolorowe kulki z powrotem na ich punkty startowe (punkty), aż na stole nie będzie już więcej czerwonych kulek. Gdy wszystkie czerwone znikną, możesz wbić wybrany przez siebie kolor. Następnie wartość liczbowa pozostałych kolorowych kulek decyduje o kolejności rozgrywania dołka.
- W przypadku faulu gracz, który go popełnił, nie odejmuje żadnych punktów, w przeciwieństwie do wielu innych wariantów gry w bilard. Zamiast tego przyznajesz przeciwnikowi co najmniej cztery dodatkowe punkty. Jeśli faul zdarzył się na piłce o wartości wyższej niż cztery, otrzymuje on punkty równe wartości piłki.
Rosyjskie zasady gry w bilard
Zasady rosyjskiej piramidy są w dużej mierze oparte na zasadach bilarda bilardowego , ale zawierają również pewne różnice. Rosyjska piramida powstała prawdopodobnie za czasów cara Piotra Wielkiego, który w XVIII wieku odkrył bilard w Holandii i wyeksportował ją do Rosji. Po długim okresie zakazu w czasie zimnej wojny, teraz powraca.
- Gra jest rozgrywana żółtą lub czerwoną bilą białą i 15 numerowanymi białymi bilami do rozgrywania. Po rozpoczęciu meczu nie ma różnicy między bilą wskazującą a rozgrywaną, więc wszystkie bile mogą być zagrane.
- Pierwszy gracz, który wbije osiem białych bil jako punkty, wygrywa grę, a faule są liczone jako punkty ujemne i odejmowane.
Często zadawane pytania i odpowiedzi
Zasady gry w bilard
Faul w zasadach gry w bilard jest złamaniem jednej z zasad gry indywidualnej . W rezultacie faule różniły się w zależności od wariantu, czasami dość szeroko:
- Na przykład, podczas gdy w basenie piłka niewłożona do wyznaczonego dołka jest uważana za faul, w karomie nie ma łuz. Na przykład w przypadku trzech poduszek piłka, która nie jest uderzana wystarczająco często w poduszkę, liczy się jako faul.
- W snooker bila, która nie została wbita we właściwej kolejności, jest uważana za faul.
Jeśli nie masz pewności, co odnosi się do Twojego ulubionego rodzaju gry, zwykle wystarczy spojrzeć na oficjalne zasady turniejowe, aby uzyskać jasność. Możesz wtedy spokojnie zignorować wszystkie inne rodzaje fauli.
Co się stanie, jeśli wbijesz bilę do puli?
Jeśli biała bila wyląduje w kieszeni w puli, jest to uważane za faul , po czym gra toczy się w następujący sposób:
- 8-Ball : Transfer możliwy na całym stole (wyjątek: faul kick-off – wtedy transfer musi być wykonany w obszarze głowy – jednocześnie możesz grać tylko innymi kulami bilardowymi poza tym obszarem)
- 9-Ball : Całe pole może być używane do układania
- 14/1 : Tylko przestrzeń nad głową może być używana jako strefa relokacji
Co jeśli nie uderzysz piłki w bilard?
Jeśli nie trafisz kuli w bilard, to, co się wtedy stanie, zależy od indywidualnych zasad gry w bilard poszczególnych wariantów.
Basen
Na przykład w puli obowiązują następujące zasady:
- 8 Piłka : Po faulu (brak uderzenia piłki) przeciwnik może „wziąć piłkę w rękę”. Rozumie się przez to, że może on/ona umieścić bilę w dowolnym miejscu na stole. Wyjątek: faul rozpoczynający grę. W tym przypadku obowiązuje dokładnie to samo, co w przypadku wbicia bili białej (tylko umieszczenie jej w polu głowy)
- 9-Ball : Jeśli żadna piłka nie została odbita, 9-Ball jest również faulem. W takim przypadku twój przeciwnik może umieścić bilę w dowolnym miejscu na boisku. Jednak wznawiając grę, musi wtedy zagrać najniższy aktualny numer.
- 14/1 : Niedobicie innej piłki jest faulem, który jest powiązany z punktem ujemnym. Jeśli są już dwa faule z rzędu, jako sprawca zostaniesz poinformowany, że były to już dwa błędy. Jeśli jest trzeci faul (np. nie uderzanie piłek), dolicza się 15 punktów minusowych oprócz dodatkowego punktu minusowego. Ponadto, później następuje całkowita przebudowa bagażnika i znowu twoja kolej – oczywiście z prawidłowym początkiem. W przeciwnym razie (podczas normalnej gry) sytuacja w grze pozostaje bez zmian. Z 14/1 możesz obejść się bez piłki w dłoni. Jedynym wyjątkiem jest bila spadająca lub opuszczająca wspomniany powyżej stół.
Snooker
Jeśli nie trafisz ani ogłoszonej piłki, ani żadnej innej piłki, strzał liczy się jako „chybiony”. W takim przypadku twój przeciwnik zapisuje punkty, które zawierałaby piłka do rozegrania. Jednak minimum to cztery punkty. Następnie nadchodzi jego kolej, w której sytuacja w grze pozostaje bez zmian, a pierwszą grą do rozegrania jest czerwona piłka.
Karambolaż
Jeśli nie uderzysz piłki podczas kolizji, strzał jest dla ciebie skończony i nadchodzi kolej twojego przeciwnika.
Rosyjska Piramida
Brak uderzenia piłki liczy się jako faul i prowadzi do punktu ujemnego. W tym samym czasie przeciwnik może wziąć ze stołu wybraną przez siebie piłkę i zdecydować, kto będzie dalej grał.
Co oznaczają oznaczenia stołu na powierzchni gry?
Podobnie jak w przypadku fauli, w różnych wariantach gry obowiązują inne zasady gry w bilard , jeśli chodzi o oznaczenia stołu . Na przykład, aby zaznaczyć:
- w basenie m.in. linia głowy, punkt środkowy i punkt głowy,
- w snooker, linia Baulk i D lub
- beim Carambolage in der Cadre-Variante die Cadres.
Podsumowując, można powiedzieć, że znaczniki stołu zapewniają lepszą orientację w grze i wspierają w dalszym planowaniu kolejnych ruchów.