Planujesz dłuższą podróż pociągiem i zastanawiasz się, czy Twoje miejsce będzie przy oknie, z gniazdkiem, przodem do kierunku jazdy… a może w przedziale pełnym dzieci wracających z kolonii? Wbrew pozorom, nie zawsze wystarczy kupić bilet i mieć nadzieję, że „jakoś to będzie”. Systemy rezerwacyjne PKP Intercity wciąż nie są idealne – potrafią pokazać brak miejsc, mimo że połowa pociągu jedzie pusta, nie uwzględniają też różnic między wagonami.
W tym poradniku pokazujemy:
- jak odczytać numer miejsca i zrozumieć, gdzie faktycznie usiądziesz,
- które wagony są wygodniejsze dla rodzin, a które dla tych, którzy chcą pracować w ciszy,
- jakie narzędzia pozwalają sprawdzić dostępność miejsc,
- dlaczego czasami warto rozbić podróż na kilka krótszych odcinków, by w ogóle zdobyć miejscówkę.
Jeśli kiedykolwiek zastanawiałeś się, dlaczego Twoje miejsce nr 26 jest „przy oknie, ale z widokiem na korytarz”, albo dlaczego pociąg zapełnia się w jednej części trasy, a świeci pustkami w innej – to jest tekst dla Ciebie.
Przypominamy również, że bilety kolejowe w Polsce kupisz online i w aplikacji:
- PKP Intercity – oficjalna strona i aplikacja przewoźnika z możliwością rezerwacji miejsc oraz zakupu biletów na pociągi TLK, IC, EIC i EIP.
- KOLEO – wygodna aplikacja z mapką miejsc w wagonach, rozkładami, cenami i możliwością zakupu biletów u większości przewoźników.
- Bilkom – rządowa aplikacja i strona zintegrowana z systemem biletowym i rozkładowym.
- Portal Pasażera – przydatny serwis do śledzenia opóźnień, sprawdzania numerów peronów i układu wagonów, choć nie oferuje sprzedaży biletów.
1. Jak sprawdzić dostępność miejsc online?
Do najpopularniejszych narzędzi należą:
- PKP Intercity – oficjalna wyszukiwarka i zakup biletów z informacją o dostępnych miejscach.
- Bilkom – niezależna platforma z rozkładami i sprzedażą biletów.
- Portal Pasażera – dane o opóźnieniach, numerach wagonów i peronach.
- KOLEO – jedyny system z graficzną rezerwacją miejsc w wybranych pociągach.
2. Co oznacza numer miejsca w pociągu?
W wagonach z przedziałami:
- Przedziały są numerowane od 1 wzwyż.
- Miejsca 1, 2 – przy drzwiach (korytarz).
- Miejsca 5, 6 – przy oknie.
- Miejsca 3, 4 (i 7, 8 w ośmioosobowych) – środek.
- Przykład: Miejsce 26 to drugi przedział, miejsce przy oknie po prawej stronie.
W wagonach bezprzedziałowych (Pendolino, Dart, Flirt):
- „Wirtualne przedziały” (np. miejsce 62 = „przedział” 6, miejsce 2).
- Miejsca 1/2, 5/6 – przy oknie.
- Miejsca 3/4, 7/8 – przy przejściu.
- Miejsca są naprzemiennie parzyste i nieparzyste – dlatego 22 może być obok 28.
Nie zawsze miejsce nieparzyste = kierunek jazdy. Tę regułę dziś się pomija. Ponadto kupując bilet na pociąg w Polsce – czy to przez PKP Intercity, KOLEO, Bilkom, czy Portal Pasażera – nie ma informacji, czy wybrane miejsce będzie przodem, czy tyłem do kierunku jazdy.
Pociągi są zestawiane ręcznie w różnych miejscach i często są obracane podczas manewrów, zmian lokomotyw lub tras powrotnych. To oznacza, że:
- ten sam wagon może jechać przodem jednego dnia i tyłem następnego,
- numer miejsca (np. 15) w jednym pociągu może być przodem, a w innym – tyłem.
Klasa 1 vs klasa 2 – co warto wiedzieć?
Cecha | Klasa 1 | Klasa 2 |
---|---|---|
Komfort | Większy – szersze fotele, więcej miejsca na nogi | Standardowy |
Gniazdka | Zwykle tak | Czasem brak |
Cisza i przestrzeń | Lepsza | Mniej miejsca, więcej osób |
Cena | Wyższa | Niższa |
Warto też wiedzieć, że w drugiej klasie wagonów, niestety bywają różne wagony, czasami nawet bez gniazdek i rozkładanych foteli. Nowsze składy mają zawsze wagony z rozkładanymi siedzeniami, które można delikatnie położyć. Wielu pasażerów docenia najbardziej wagony bezprzedziałowe. Więcej przestrzeni i światła – układ foteli jak w samolocie (rzędy). Bezpieczniejszy dla osób podróżujących samotnie – wszystko „na widoku”. Natomiast trzeba się liczyć z większym hałasem.
Kiedy wybrać który wagon?
Scenariusz | Lepszy wybór |
---|---|
Jedziesz z rodziną lub znajomymi | 🚪 Przedziałowy |
Chcesz pracować w spokoju | 🚆 Bezprzedziałowy (blisko końca wagonu) |
Jedziesz sam i wolisz prywatność | 🚪 Przedziałowy (jeśli dostępny pusty) |
Krótka trasa z dużym ruchem | 🚆 Bezprzedziałowy |
Ważna jest klimatyzacja i nowoczesność | 🚆 Bezprzedziałowy |
Podróżujesz z dużym bagażem | 🚆 Bezprzedziałowy – więcej miejsca przy wejściu |
Sprawdź typ pociągu:
- Pendolino (EIP), Dart (ED161), Flirt (ED160) – zawsze bezprzedziałowe.
- TLK, IC – mogą być mieszane: wagony przedziałowe i bezprzedziałowe.
Zajrzyj na Vagonweb.cz – wpisz nazwę pociągu i sprawdź układ wagonów.
Podczas rezerwacji na KOLEO lub Intercity.pl – możesz zobaczyć, czy dany wagon ma przedziały (np. informacja: „przedział 6-osobowy, miejsce przy oknie”).
Jeden pociąg, trzy różne frekwencje – czyli dlaczego system rezerwacji nie „widzi” odcinków
Problem, który warto znać, to brak elastyczności systemu rezerwacji przy podróżach złożonych z kilku odcinków w ramach jednego pociągu. Przykład? Kupujesz bilet z Opola do Świnoujścia i widzisz komunikat: „brak miejsc siedzących”. Kupujesz więc bilet bez miejscówki. Ale co się okazuje? Od Opola do Wrocławia pociąg jest zapchany, od Wrocławia do Szczecina – pusty, a od Szczecina do Świnoujścia znów pełny. System widzi tylko całość – nie rozbija rezerwacji na dostępne fragmenty trasy, a nie ukrywajmy, w skali 6h w pociagu, 40 minut z Opola do Wrocławia na stojąco nawet czy w Warsie na kawie, to nie jest problem.
W efekcie pasażerowie są zniechęcani do zakupu biletu lub zmuszani do jazdy „na stojąco” przez cały dystans, choć miejsc na niektórych odcinkach wcale nie brakuje. Dlatego w pociągach często jest masa osób bez miejscówek, chociaż pociąg jedzie pusty. A wystarczyłoby umożliwić zakup biletu z osobnymi miejscówkami dla różnych odcinków trasy – rozwiązanie, które technicznie jest możliwe, ale nie zostało zaimplementowane w systemie rezerwacyjnym PKP Intercity.
Nie zachęcamy do rezygnacji z biletu czy jazdy „na gapę”, ale jeśli planujesz podróż na dłuższej trasie, warto:
- Sprawdzić dostępność miejsc na krótszych odcinkach (np. Opole–Wrocław i Wrocław–Szczecin).
- Poprosić w kasie lub u konduktora o osobne miejscówki dla różnych fragmentów trasy.
- Przewidzieć odcinki newralgiczne – np. latem Szczecin–Świnoujście = tłok, ale Szczecin–Wrocław w tygodniu = luz.
Przydatne poradniki dla podróżujących:
- Jeśli chcesz zobaczyć krok po kroku, jak wyznaczyć trasę z przystankami w Mapach Google, sprawdź ten poradnik: Jak wyznaczyć trasę z przystankami w Google Maps.
- Zastanawiasz się, jak szukać ciekawych miejsc na trasie przejazdu w Mapach Google? Ten poradnik podpowie, jak zaplanować trasę z atrakcjami: Jak szukać miejsc na trasie przejazdu w Google Maps.
- Zobacz też jak ustawić ostrzeganie o fotoradarach w Google Maps – przydatne, jeśli podróżujesz autem na dworzec lub wzdłuż dłuższych tras: Jak włączyć ostrzeganie o fotoradarach w Google Maps.
- Nie pamiętasz, gdzie zaparkowałeś samochód przed wejściem na peron? Sprawdź, jak znaleźć zaparkowany samochód w Google Maps: Google Maps – jak sprawdzić, gdzie zaparkowałem samochód?
- Wolisz zaplanować podróż z dokładnym śledzeniem etapów? Sprawdź poradnik jak wyznaczyć trasę krok po kroku w Mapach Google: Wyznacz trasę krok po kroku w Mapach Google
- Dla tych, którzy planują wyjazd rodzinny z przystankiem w aquaparku – poznaj 6 największych aquaparków w Zachodniopomorskiem.
- Jeśli pociąg jedzie w kierunku centralnej Polski i myślisz o relaksie po podróży, sprawdź ile kosztują bilety do Suntago – Wodnego Świata Wręcza pod Mszczonowem: Cennik Suntago.
- Alternatywą może być Basen Tropikalny Binkowski Resort w Kielcach – sprawdź aktualne ceny i atrakcje.