Planujesz dłuższą podróż pociągiem i zastanawiasz się, czy Twoje miejsce będzie przy oknie, z gniazdkiem, przodem do kierunku jazdy… a może w przedziale pełnym dzieci wracających z kolonii? Wbrew pozorom, nie zawsze wystarczy kupić bilet i mieć nadzieję, że „jakoś to będzie”. Systemy rezerwacyjne PKP Intercity wciąż nie są idealne – potrafią pokazać brak miejsc, mimo że połowa pociągu jedzie pusta, nie uwzględniają też różnic między wagonami.

W tym poradniku pokazujemy:

  • jak odczytać numer miejsca i zrozumieć, gdzie faktycznie usiądziesz,
  • które wagony są wygodniejsze dla rodzin, a które dla tych, którzy chcą pracować w ciszy,
  • jakie narzędzia pozwalają sprawdzić dostępność miejsc,
  • dlaczego czasami warto rozbić podróż na kilka krótszych odcinków, by w ogóle zdobyć miejscówkę.

Jeśli kiedykolwiek zastanawiałeś się, dlaczego Twoje miejsce nr 26 jest „przy oknie, ale z widokiem na korytarz”, albo dlaczego pociąg zapełnia się w jednej części trasy, a świeci pustkami w innej – to jest tekst dla Ciebie.

Przypominamy również, że bilety kolejowe w Polsce kupisz online i w aplikacji:

  • PKP Intercity – oficjalna strona i aplikacja przewoźnika z możliwością rezerwacji miejsc oraz zakupu biletów na pociągi TLK, IC, EIC i EIP.
  • KOLEO – wygodna aplikacja z mapką miejsc w wagonach, rozkładami, cenami i możliwością zakupu biletów u większości przewoźników.
  • Bilkom – rządowa aplikacja i strona zintegrowana z systemem biletowym i rozkładowym.
  • Portal Pasażera – przydatny serwis do śledzenia opóźnień, sprawdzania numerów peronów i układu wagonów, choć nie oferuje sprzedaży biletów.

1. Jak sprawdzić dostępność miejsc online?

Do najpopularniejszych narzędzi należą:

  • PKP Intercity – oficjalna wyszukiwarka i zakup biletów z informacją o dostępnych miejscach.
  • Bilkom – niezależna platforma z rozkładami i sprzedażą biletów.
  • Portal Pasażera – dane o opóźnieniach, numerach wagonów i peronach.
  • KOLEO – jedyny system z graficzną rezerwacją miejsc w wybranych pociągach.

2. Co oznacza numer miejsca w pociągu?

W wagonach z przedziałami:

  • Przedziały są numerowane od 1 wzwyż.
  • Miejsca 1, 2 – przy drzwiach (korytarz).
  • Miejsca 5, 6 – przy oknie.
  • Miejsca 3, 4 (i 7, 8 w ośmioosobowych) – środek.
  • Przykład: Miejsce 26 to drugi przedział, miejsce przy oknie po prawej stronie.

W wagonach bezprzedziałowych (Pendolino, Dart, Flirt):

  • „Wirtualne przedziały” (np. miejsce 62 = „przedział” 6, miejsce 2).
  • Miejsca 1/2, 5/6 – przy oknie.
  • Miejsca 3/4, 7/8 – przy przejściu.
  • Miejsca są naprzemiennie parzyste i nieparzyste – dlatego 22 może być obok 28.

Nie zawsze miejsce nieparzyste = kierunek jazdy. Tę regułę dziś się pomija. Ponadto kupując bilet na pociąg w Polsce – czy to przez PKP Intercity, KOLEO, Bilkom, czy Portal Pasażera – nie ma informacji, czy wybrane miejsce będzie przodem, czy tyłem do kierunku jazdy.

Pociągi są zestawiane ręcznie w różnych miejscach i często są obracane podczas manewrów, zmian lokomotyw lub tras powrotnych. To oznacza, że:

  • ten sam wagon może jechać przodem jednego dnia i tyłem następnego,
  • numer miejsca (np. 15) w jednym pociągu może być przodem, a w innym – tyłem.

Klasa 1 vs klasa 2 – co warto wiedzieć?

CechaKlasa 1Klasa 2
KomfortWiększy – szersze fotele, więcej miejsca na nogiStandardowy
GniazdkaZwykle takCzasem brak
Cisza i przestrzeńLepszaMniej miejsca, więcej osób
CenaWyższaNiższa

Warto też wiedzieć, że w drugiej klasie wagonów, niestety bywają różne wagony, czasami nawet bez gniazdek i rozkładanych foteli. Nowsze składy mają zawsze wagony z rozkładanymi siedzeniami, które można delikatnie położyć. Wielu pasażerów docenia najbardziej wagony bezprzedziałowe. Więcej przestrzeni i światła – układ foteli jak w samolocie (rzędy). Bezpieczniejszy dla osób podróżujących samotnie – wszystko „na widoku”. Natomiast trzeba się liczyć z większym hałasem.

Kiedy wybrać który wagon?

ScenariuszLepszy wybór
Jedziesz z rodziną lub znajomymi🚪 Przedziałowy
Chcesz pracować w spokoju🚆 Bezprzedziałowy (blisko końca wagonu)
Jedziesz sam i wolisz prywatność🚪 Przedziałowy (jeśli dostępny pusty)
Krótka trasa z dużym ruchem🚆 Bezprzedziałowy
Ważna jest klimatyzacja i nowoczesność🚆 Bezprzedziałowy
Podróżujesz z dużym bagażem🚆 Bezprzedziałowy – więcej miejsca przy wejściu

Sprawdź typ pociągu:

  • Pendolino (EIP), Dart (ED161), Flirt (ED160) – zawsze bezprzedziałowe.
  • TLK, IC – mogą być mieszane: wagony przedziałowe i bezprzedziałowe.

Zajrzyj na Vagonweb.cz – wpisz nazwę pociągu i sprawdź układ wagonów.

Podczas rezerwacji na KOLEO lub Intercity.pl – możesz zobaczyć, czy dany wagon ma przedziały (np. informacja: „przedział 6-osobowy, miejsce przy oknie”).

Jeden pociąg, trzy różne frekwencje – czyli dlaczego system rezerwacji nie „widzi” odcinków

Problem, który warto znać, to brak elastyczności systemu rezerwacji przy podróżach złożonych z kilku odcinków w ramach jednego pociągu. Przykład? Kupujesz bilet z Opola do Świnoujścia i widzisz komunikat: „brak miejsc siedzących”. Kupujesz więc bilet bez miejscówki. Ale co się okazuje? Od Opola do Wrocławia pociąg jest zapchany, od Wrocławia do Szczecina – pusty, a od Szczecina do Świnoujścia znów pełny. System widzi tylko całość – nie rozbija rezerwacji na dostępne fragmenty trasy, a nie ukrywajmy, w skali 6h w pociagu, 40 minut z Opola do Wrocławia na stojąco nawet czy w Warsie na kawie, to nie jest problem.

W efekcie pasażerowie są zniechęcani do zakupu biletu lub zmuszani do jazdy „na stojąco” przez cały dystans, choć miejsc na niektórych odcinkach wcale nie brakuje. Dlatego w pociągach często jest masa osób bez miejscówek, chociaż pociąg jedzie pusty. A wystarczyłoby umożliwić zakup biletu z osobnymi miejscówkami dla różnych odcinków trasy – rozwiązanie, które technicznie jest możliwe, ale nie zostało zaimplementowane w systemie rezerwacyjnym PKP Intercity.

Nie zachęcamy do rezygnacji z biletu czy jazdy „na gapę”, ale jeśli planujesz podróż na dłuższej trasie, warto:

  • Sprawdzić dostępność miejsc na krótszych odcinkach (np. Opole–Wrocław i Wrocław–Szczecin).
  • Poprosić w kasie lub u konduktora o osobne miejscówki dla różnych fragmentów trasy.
  • Przewidzieć odcinki newralgiczne – np. latem Szczecin–Świnoujście = tłok, ale Szczecin–Wrocław w tygodniu = luz.

Przydatne poradniki dla podróżujących:

Kategorie: Blog